Tilbage til oversigt Tilbage til forsiden på The Live Museum's officielle website!

"School House, Gin House, Church House, Outhouse"


Den første koncert med Andrea gik forbløffende godt, og hendes trommespil høstede mange roser, både fra fans og den abdicerede Michael Thomsen. Da koncerten var ved sin afslutning kom en overvældet fan op på scenen med en buket blomster til hende. Andrea, der normalt indtog scenen som om hun højst ventede at indkassere et par flade, var ikke meget for at indrømme det, men hændelsen fik faktisk lidt af brostens-attituden til at krakellere, og på trods af at hun generelt betragtede Fyn som et hjemsted for landsbytosser og åndspygmæer, kunne hun dårligt afvise en følelse af faktisk at være lidt smigret og føle sig godt taget imod.

 

Nogen tid efter viste det sig at Gert havde lavet lidt booking-arbejde, og som så meget andet han foretog sig, var resultatet ikke helt almindeligt. Det første job han skaffede var på Nordfyns Gymnasium, som i forbindelse med en temadag om musik havde brug for et orkester, som kunne holde et foredrag om rytmisk musik med tilhørende eksempler.


Nordfyns Gymnasium,
Nordfyns Gymnasium

Bandet så straks dette som en mulighed for at intellektualisere hæmningsløst over hvad rockmusik kunne bruges til, samt fremvise deres nye forkærlighed for skæve taktarter.

 

De havde efter Badstuen-koncerten lavet et nummer, som startede med et 5/4 groove, Andrea havde bidraget med, for derefter at skifte karakter til et stramt komponeret midterstykke, hvor Carsten havde arrangeret ny musik til en tekst – ”Grass” – af den skotske komiker, absurdist og folkemusiker Ivor Cutler. Herefter vendte det tilbage til 5/4, denne gang dog i en mere tung udgave, som Susanne lavede konkretmusik-støj henover.

 

Dette blev, blandt meget andet, brugt som et eksempel, og for at fortælle de unge mennesker om, hvad dekonstruktivistiske ideer kunne bruges til, dekonstruerede man Smoke on the Water om til 7/8. Der sker noget meget morsomt med nummeret, når man spiller det i den taktart: Det mister enhver form for swing (endnu værre en Sussi og Leos udgave), det er umuligt at danse til og enhver form coolness-faktor er tabt på gulvet. Smoke on the Water i 7/8 kan faktisk ikke bruges til nogetsomhelst.


Bolbro kirke
Bolbro kirke

Næste koncert Gert arrangerede var i Bolbro kirke. Den kvindelige præst på stedet mente, at man burde tale til det årlige kuld af livstrætte konfirmander i deres eget sprog, hvorfor hun havde fået den brilliante ide af få et band til at sætte moderne musik til en række salmer. Som sagt så gjort, og endnu en gang sluttede bandet af med deres nye nummer Grass. Koncerten var dog plaget af at Carsten ikke kunne styre lyden på sin guitar. Den hylede og peb, afspillede mystiske stemmer og udsendte på eget initiativ med jævne mellemrum toner som ikke stemte. Carsten skruede op og ned for alle indstillinger, men intet hjalp. Efter koncerten kom der dog en form for forklaring, da præsten kom hen og spurgte, om hun skulle have slukket for teleslyngen.

Tilbage til 1992 – del 2   Frem til 1992 – del 4